
 
PUNDIT FOR HIRE. 

Smoked Out 
by Paul D. Thacker  
Post date: 01.26.06 
Issue date: 02.06.06 

n his final column of the year, FoxNews.com science columnist Steven Milloy 
listed "THE TOP 10 JUNK SCIENCE CLAIMS OF 2005." For number nine, Milloy 
attacked the research of Michael Mann, a Penn State scientist who, in 1999, 

published research showing a dramatic rise in global temperatures during the 
twentieth century, after hundreds of years with little climate change. Calling Mann's 
science "dubious," Milloy praised Representative Joe Barton of Texas, whose calls 
for an investigation into Mann's methodology last June were cut short when the 
scientific community and members of Congress protested it as a witch hunt. 
Representative Sherwood Boehlert, the chairman of the House Committee on 
Science, wrote to Barton, "The only conceivable explanation for the investigation is 
to attempt to intimidate a prominent scientist and to have Congress put its thumbs 
on the scales of a scientific debate."   

Another conceivable explanation for the investigation is that Barton, as chairman of 
the House Committee on Energy and Commerce, is swimming in donations from oil 
companies. But that probably didn't bother Milloy, because he receives his own 
sponsorship from ExxonMobil. As revealed in Mother Jones last spring, between 
2000 and 2003, ExxonMobil donated $90,000 to two nonprofits Milloy operates out 
of his house in Potomac, Maryland. Milloy's defense of Barton--and excoriation of 
Mann--is typical of his corporate-subsidized science reporting, in which he has 
attacked not only global warming, but also secondhand smoke studies and clean air 
regulations.  

Over the past year, there have been several instances of political columnists shilling 
for the Bush administration. In January 2005, Tribune Media Services booted 
Armstrong Williams after discovering he had taken a government contract to write 
columns favorable to Bush's No Child Left Behind Act. And, in December, Copley 
News Service dropped Doug Bandow after discovering that he was taking money 
from Jack Abramoff to write columns favorable to the Republican lobbyist's clients. 
But the trend in paid-for-punditry seems to have spread to the world of science 
journalism as well. Earlier this month, BusinessWeek Online reported that, in 1999, 
Scripps Howard columnist Michael Fumento received $60,000 from Monsanto, one 
of the biotech companies he later covered in his columns, to help pay his salary at 
the Hudson Institute and to cover some of the overhead of his book BioEvolution. 

Page 1 of 4TNR Online | Smoked Out (print)

1/26/2006http://www.tnr.com/docprint.mhtml?i=20060206&s=thacker020606



Fumento had not disclosed the Monsanto money to Scripps Howard. 

But, whereas Scripps Howard fired Fumento and apologized to its readers, Fox 
News continues to look the other way as Milloy accepts corporate handouts. And 
it's not just the ExxonMobil money. Milloy has a long history of taking payment 
from industries that have a stake in the science stories he writes. The ethical 
standards are clear. "Not disclosing this is wrong," says Tom Rosenstiel, the 
director of the Project for Excellence in Journalism. The real question, then, is why 
Fox News continues to employ Milloy. Or, in the words of James Hansen, a climate 
scientist and the head of NASA's Goddard Institute for Space Studies, "The question 
is, 'Why does a major news organization employ such a hack?'"  

  

illoy has been affiliated with FoxNews.com since July 2000. On March 9, 
2001, he wrote a column for the website headlined "SECONDHAND 
SMOKESCREEN." The piece attacked a study by researcher Stephen Hecht, who 

found that women living with smokers had higher levels of chemicals associated 
with risk of lung cancer. "If spin were science, Hecht would win a Nobel Prize," 
Milloy wrote. For good measure, he heaped scorn on a 1993 Environmental 
Protection Agency report that also linked health risks and secondhand smoke. Later 
that spring, he authored another smoking-related piece for FoxNews.com. In that 
one, he cast aside two decades of research on the dangers of exposure to 
secondhand smoke and concluded, "Secondhand smoke is annoying to many 
nonsmokers. That is the essence of the controversy and where the debate should lie-
-the rights of smokers to smoke in public places versus the rights of nonsmokers to 
be free of tobacco smoke." You might chalk it up to Milloy's contrarian nature. Or 
to his libertarian tendencies. Except, all the while, he was on the payroll of big 
tobacco. According to Lisa Gonzalez, manager of external communications for 
Altria, the parent company of Philip Morris, Milloy was under contract there 
through the end of last year. "In 2000 and 2001, some of the work he did was to 
monitor studies, and then we would distribute this information within to our 
different companies," Gonzalez said. Although she couldn't comment on fees paid 
to Milloy, a January 2001 Philip Morris budget report lists Milloy as a consultant 
and shows that he was budgeted for $92,500 in fees and expenses in both 2000 and 
2001. Asked about Milloy's tobacco ties, Paul Schur, director of media relations for 
Fox News, said, "Fox News is unaware of Milloy's connection with Philip Morris. 
Any affiliation he had should have been disclosed." Milloy could not be reached for 
comment.   

Yet it's all in the public record. The University of California at San Francisco 
maintains a database of seven million tobacco industry documents made public as 
part of the 1998 settlement between tobacco companies and state attorneys general. 
According to those documents, Milloy's relationship to big tobacco goes back at 
least to March 1997, when he took over as executive director of The Advancement 
of Sound Science Coalition (TASSC), a front group established in 1993 by Philip 
Morris and p.r. firm APCO Associates "to expand and assist Philip Morris in its 
efforts with issues in targeted states." (Fumento was on the organization's advisory 
board.) Under Milloy, TASSC sought to debunk a range of scientific theories that ran 
counter to the conservative viewpoint, from the dangers of breast implants to the 
need for stricter clean air standards. Philip Morris remained heavily invested in 
these efforts. A 1997 Philip Morris budget report includes a line item granting 
TASSC $200,000. As executive director, Milloy also reached out to other allies 

Page 2 of 4TNR Online | Smoked Out (print)

1/26/2006http://www.tnr.com/docprint.mhtml?i=20060206&s=thacker020606



within the industry. For instance, in September 1997, he sent a letter to Brown & 
Williamson Tobacco Corporation soliciting $50,000: "The grant will be used to 
further TASSC's efforts to educate the public, media and policymakers on priorities 
in public health," he wrote.  

The Advancement of Sound Science Coalition is now defunct. But one of Milloy's 
nonprofits has the same acronym and a remarkably similar name: The Advancement 
of Sound Science Center. His Free Enterprise Action Institute also has tobacco 
links, with Thomas Borelli--a longtime Philip Morris executive--serving as its 
secretary.  

  

t has become increasingly hard to defend tobacco or attack smoking studies, 
which is probably why Milloy's more recent targets have included climate 
scientists like Mann. "Tobacco has lost most of these battles, but there is still 

opportunity to spread doubt about global warming," says David Michaels, the chair 
of the Project on Scientific Knowledge and Public Policy at George Washington 
University. Corporations with a stake in the global warming debate have been 
distributing their funds accordingly: Of the $3,056,783 raised in 2003 by the 
libertarian think tank Competitive Enterprise Institute (where Milloy is an unpaid 
adjunct analyst), $465,000 came from ExxonMobil. Milloy and Borelli's latest 
enterprise is a mutual fund that seeks to counter pressure from environmental 
activists promoting corporate social responsibility.   

Fox News can't be expected to dig through the tobacco legacy documents every 
time one of its columnists writes about smoking issues. But, as far as Milloy, Fox 
News should be judged the same way tobacco companies were during their trials: 
What did they know, and when did they know it? Fox News has certainly known 
since last spring that money from ExxonMobil was going to Milloy's home-based 
charities. Perhaps the real reason the news organization tolerates Milloy is that his 
pro-industry, anti-environmentalist views dovetail nicely with those of its political 
commentators. Still, this misses an important distinction. Objective viewers long 
ago realized that Fox News has a political agenda. But, when a pundit promotes this 
agenda while on the take from corporations that benefit from it, then Fox News has 
gone one disturbing step further.  

PAUL D. THACKER is a news reporter for the science journal Environmental Science & 

Technology.  
 

RELATED LINKS 

Lie Detector 
Why James Frey's lies aren't 
surprising  web only

Post Election 
How Hillary Clinton seduced Rupert 
Murdoch  

Bad News 
By trashing the media, liberal bloggers 
only hurt themselves 

Needle in a Hayestack 
One man's lonely belief in an Iraq-Al 
Qaeda connection  

Skip Past 
What the Times say you about Miller and 
Fitzgerald  web only

Low Clearance 
Why an espionage investigation is terrible 
news for journalists  

Page 3 of 4TNR Online | Smoked Out (print)

1/26/2006http://www.tnr.com/docprint.mhtml?i=20060206&s=thacker020606



 

 
 

 
Home | Politics | Books & the Arts | Legal Notices  

Privacy Policy | Contact TNR | Subscriber Services | Advertise With Us  
Copyright 2006, The New Republic  

 

Page 4 of 4TNR Online | Smoked Out (print)

1/26/2006http://www.tnr.com/docprint.mhtml?i=20060206&s=thacker020606


